مشاوره، همونطور که از اسمش پیداست از مشورت گرفتن میاد، پس شما باید به مشتریان خودتون مشاوره بدین که کدوم ملک برای اون‌ها مناسبه. مهم ترین وظیفه یک مشاور املاک، پیدا کردن یک ملک برای خریدار است.

Posted At: مه 13, 2024 - 379 مشاهده

مشاور املاک کیست و چه وظایفی دارد؟.::نکات کلیدی شغل مشاور املاک

مشاور املاک کیست؟

یک مشاور املاک به مشتریانش که عموما سرمایه گذاران املاک تجاری، وام دهندگان یا شرکت های ساخت و ساز هستن، مشاور میده تا در تصمیم گیری مالی در مورد معاملات املاک به اونها کمک کنه.

مشاور املاک فردی است که یک نقش منحصر به فرد در فرآیند خرید یا فروش ملک دارد. مسئولیت اصلی مشاور املاک این است که به مشتریان در طول فرایند خرید یا فروش و دستیابی به اهدافشان کمک کند. این کمک می‌تواند شامل تجزیه و تحلیل در مورد سرمایه‌گذاری در ملک یا زمینی خاص، خرید خانه جدید و یا رهن آن باشد.

این متخصصان املاک که به طور مستقل یا برای شرکت های مشاوره کار می کنن، در درجه اول روی مدیریت دارایی مقرون به صرفه در بازار املاک و مستغلات تمرکز دارن. اما ماهیت خاص شغل مشاور املاک به مشتری بستگی داره.

یک مشاور املاک ممکنه در مورد ساخت و ساز بالقوه تحقیق کنه و برای تعیین خطرات و منافع برای خریداران احتمالی یا صاحبان کسب و کار، تجزیه و تحلیل بازار رو انجام بده. بعضی از مشاوران املاک با مشتریان املاک مسکونی برای ارزیابی قابلیت سرمایه گذاری املاک همکاری می کنن.

در تمامی این موارد، مشاور املاک به تغیین نیازهای مشتری خودش کمک می کنه؛ سرمایه گذاری و ترندهای صنعت املاک و مستغلات رو تحقیق می کنه و سپس یک طرح سرمایه گذاری مقرون به صرفه رو به اونها ارائه میده.

 

تعریف شغل مشاور املاک

مشاوره، همونطور که از اسمش پیداست از مشورت گرفتن میاد، پس شما باید به مشتریان خودتون مشاوره بدین که کدوم ملک برای اون‌ها مناسبه. مهم ترین وظیفه یک مشاور املاک، پیدا کردن طرفین معامله و وساطت برای انجام آن معامله است و این دقیقاً همان تعریفی است که در ماده 335 الی 356 قانون تجارت، شامل مشاورین املاک هم می شود.

همچنین آژانس های املاک، واحد صنفی محسوب شده و مشمول قانون نظام صنفی کشور (مصوب 1392/06/12) و دستورالعمل اجرایی نحوه صدور پروانه تخصصی اشتغال مشاورین املاک و خودرو (مصوب 1384/04/15) می شوند.

مشاور املاک یک عامل است ، که به افراد در خرید و فروش املاک و مستغلات کمک می کند. وظایف آنها شامل بررسی لیست املاک ، بحث در مورد شرایط فروش و تهیه پیش نویس قرارداد است،  و بررسی مدارک احراز هویت طرفین وملک می باشد.

مشتری باید حس کند مشاورین در توصیه هایش صداقت وجود دارد و رویکردی بی طرفانه دارند. وقتی با یک مشاور املاک کار می کنید، باید در نظر داشته باشید که آنها به صورت کمیسیون کار می کنند.

سامانه فایل | برای ثبت نام و دریافت اشتراک رایگان کلیک کنید.  

صنعت املاک و مستغلات بدون شک یکی از بهترین حوزه ها برای افراد مستقل، متعهد، پیگیر و برون گرا محسوب می شه. این صنعت همچنین چالش برانگیز و خیلی رقابتی هستش و همیشه ناامیدی در اون وجود داره. برخورد با مردم جنبه های مثبت و منفی خودش رو داره و یک مشاور املاک باید بتونه همیشه با ظرافت و درایت با اونها تعامل کنه.

هزاران مشاور املاک در سراسر دنیا وجود دارد که مشغول خرید و فروش املاک مسکونی یا تجاری هستن. اما وظایف اصلی یک مشاور املاک چیه؟ برای اینکه یک مشاور املاک بتونه خودش رو از صدها رقیبش متمایز کنه، چه خصوصیات و مهارت هایی باید داشته باشه؟

 

4 اصل مهم که یک مشاور املاک باید داشته باشد

اصل اول: فن بیان مشاور املاک

شاید شما هم شنیده باشین که این کار، سود بسیار خوبی داره؛ پس شک به دلتون راه ندین و این آموزش رو هر چه زودتر آغاز کنین. برای آغاز راه میشه، فن بیان رو پیشنهاد داد.

حتما دیدین که مشاوران املاک از فن بیانی خوبی برخوردارن و در این شغل، خوش صحبت بودن بسیار مهمه. باید روی اصطلاحات و جمله بندی‌های خودتون کار کنین تا بتونین مشتری رو به خوبی متقاعد کنین. البته که احترام گذاشتن به مشتری یکی از راه‌های موفقیت در این زمینه است. پس فراموش نکنین که با احترام فراوان و حفظ وقار با مشتری صحبت کنین.

اصل دوم: خوشرویی

اگر اعصابتون از هر جایی مشغول و آشفته است نباید با مشتری، با صورتی عبوس و عصبانی وارد مذاکره بشین. همیشه به یاد داشته باشین لبخند زدن یکی از بهترین روش‌ها برای به دست آوردن دل مشتری‌هاست. اگه بتونین اعتماد اون‌ها رو جلب کنین، کارتون راحت‌تر میشه و زودتر میتونین به هدفتون برسین.

اصل سوم: ارتباطات عمومی مشاور املاک

یک مشاور املاک موفق باید بتونه ارتباط عمومی خوبی با مشتریان خودش برقرار کنه. یکی از اصل‌ها در ارتباط عمومی، تایید حرف مشتریان شماست. برای مثال اگه فایلی رو به اون‌ها نشان دادین و از اون خوششون نیومد، باید قبول کنین و خیلی سریع موردی بهتر رو به اون‌ها پیشنهاد بدین.

با این کار فرصتی دوباره پیدا میکنین که کیس جدیدی رو معرفی کنین. با این کار این شانس رو دارین که مورد بعدی رو به اون‌ها بفروشین.

اصل سوم: شناخت نیاز مشتری‌ها

نکته‌ی دیگه اینه که شما باید نگرشتون رو مطابق با مشتریانتون تغییر بدین. برای مثال اگه مشتری شما یک زوج مسنه، باید ملکی رو به اون‌ها پیشنهاد بدین که دارای آسانسور باشه و تا حد امکان به آسایش و راحتی اون‌ها فکر کنین.

اگه بتونین مطابق با نیاز اون‌ها پیش برین و زودتر برای رفع نیازشون دست به اقدام بزنین، مطمئن باشین که موفق میشین.

اصل چهارم: جلب اعتماد مشتری توسط مشاور املاک

درسته که مشاور املاک بودن، شغلی بسیار پردرآمده اما باید بدونین جلب اعتماد مشتری یکی از اصول کاریه شماست و کار بسیار دشواریه.

متاسفانه شیادان زیادی در این راه پا گذاشتن و اعتماد مردم رو نسبت به این شغل ضعیف کردن. در نتیجه کار شما سخت‌تر هم میشه، چون باید اعتماد مشتری رو برای گران‌ترین خرید زندگی‌ش به دست بیارین.

ما نمیگیم شما از نمونه‌هایی که قراره به مشتری نشان بدین، تعریف و تمجید نکنین. ما میگیم تا حد امکان، واقعیت‌ها رو در مورد ملک‌ها و شرایطشون به اون‌ها بگین. مثلا اگه ملکی 5 سال ساخته به مشتری نگین نوسازه؛ چون اگه بعدا متوجه بشه، نظرش در مورد تمام افرادی که در این زمینه فعالیت دارن، عوض میشه. پس صداقت رو چاشنی کارتون کنین تا بتونین هر روز موفق‌تر باشین.

 

مشاور املاک

شرح وظایف مشاور املاک

مشاور املاک تحت پوشش یک کارگزار مجاز هستش و به خریدار و مشتری در زمینه مزاکره و سرویس های مختلف کمک می کنه. برای فروشنده میاد و خونه یا ملک رو آماده می کنه، قیمت گذاری می کنه و در نهایت می فروشه. در این پروسه، تموم کار فروش اون ملک با مشاور املاک هستش؛ از بازدید از خونه گرفته تا چونه زدن برای قیمت و فروش.

در مقابل برای خریدار سعی می کنه بهترین ملکی که متناسب با درخواست مشتری باشه رو پیدا کنه. بهشون کمک می کنه خونه ها رو بازدید کنن و در نهایت بهترین موقیعیت رو انتخاب کنن و قرارداد رو ببندن.

در واقع مشاور املاک راه ارتباطی بین خریدار و فروشنده هستش. مزاکرات، چونه زدن ها و نهایی کردن قرارداد همگی زیر نظر اون هستن.

مشاورین املاک در اجاره ، خرید یا فروش املاک صنعتی ، تجاری یا مسکونی به مشتریان کمک می کنند. آنها همه چیز را جستجو می کنند ، از جستجوی املاکی که نیازهای مشتری را برآورده می کند و تهیه قرارداد تا زمان بندی بازدیدها و مسئولیت های اصلی آنها شامل موارد زیر است:

  • دیدار ، بحث و درک نیازهای فروشندگان
  • به مشتریان در مورد شرایط بازار، قیمت ها و وام مسکن مشاوره دهد
  • قرار ملاقات های مناسب برنامه های مشتری 
  • انجام تحقیق در مورد بازار محلی با مقایسه خواص و بررسی فعالیت بازار برای تعیین قیمت فروش 
  • لیست کردن خواص با خدمات و امکانات رفاهی مربوطه 
  • برقراری ارتباط بین خریداران و فروشندگان برای مذاکره در مورد قیمت ها با استفاده از توانایی ها و دانش بازاریابی آنها 
  • گرفتن عکس های دیجیتالی از املاک برای ارائه به خریداران
  • افشای هرگونه اطلاعات جدید به خریداران و ارائه هرگونه جزئیات در مورد خواص دیده شده ملک 
  • هماهنگی لازمه برای بازدید و ارائه پیشنهاد خرید در یک ملک
  • حضور در تاریخ های بستن قرار داد و پشتیبانی از مشتریان

 

وظایف و مسئولیت‌های مشاوران املاک

  • کمک به مشتریان برای تصمیم گیری صحیح در مورد خرید یا رهن ملک
  • یافتن مشتریانی که نیاز به خدمات مشاوره‌ای از طریق تماس، تبلیغات و یا راه‌های دیگر دارند
  • مشاوره با مشتریان برای شناسایی نیازها و ترجیحات آنها پیرامون مسکن
  • نگهداری یک پایگاه داده گسترده از تمام املاک برای فروش
  • توسعه استراتژی‌هایی برای افزایش ارزش املاک برای مشتریانی که به دنبال فروش هستند
  • انجام مذاکرات با مشاورین املاک به نمایندگی از مشتریان
  • ارتباط با مشاور حقوقی جهت تنظیم اسناد فروش و اجاره
  • تعیین الزامات قانونی و موارد مرتبط با آن و تضمین یک معامله منصفانه و صادقانه
  • تحلیل مقایسه‌ای بازار برای تخمین ارزش املاک
  • نمایش و بازاریابی اموال واقعی به خریداران احتمالی
  • تهیه مدارک لازم (قراردادها، اجاره‌نامه‌ها، اسناد، بیانیه‌های پایانی و غیره)
  • مدیریت مزایده یا مبادلات مربوط به املاک
  • حفظ و به روزرسانی لیست املاک موجود
  • توسعه شبکه‌ها و همکاری با وکلا، وام دهندگان وام مسکن و پیمانکاران

 

 

مهارت-مشاور-املاک.jpg

7مهارت مهم یک مشاور املاک موفق

هر مشاور املاکی که قصد داره تو این حوزه به موفقیت برسه و نسبت به رقبای خودش عملکرد بهتری رو ارائه بده به مهارت های مختلفی نیاز داره. مهارت های نرم مثل مهارت های بیزینس، مهارت های بین فردی و مهارت های سازمانی از جمله مواردی هستن که هر مشاور املاکی در طول عمر فعالیت حرفه ای خودش به اونها نیاز پیدا می کنه.

1- دانش محلی در مورد املاک و مستقلات منطقه کاری خودش

اگر با منطقه محلی خودتون آشنا نباشین، هیچ وقت نمی تونین یک مشاور املاک موفق باشین. این دانش به شناخت بهتر جوامع و محله های مرتبط قبل از اینکه با مشتریان خودتون تعامل داشته باشین، کمک می کنه.

دانش محلی از نظر درک قوانین و مقررات در مناطق و جوامع مختلف و همچنین دونستن ارزش احتمالی یک ملک به شما برتری میده. علاوه بر این، باید مکان های دیگه ای رو که فرصت های خوبی رو برای مشتریان شما فراهم می کنه، شناسایی کنین.

اینکه نسبت به ارزش محله ها و خانه ها در تمام مناطق مرتبط در طول زمان درک خوبی پیدا کنین، اهمیت زیادی داره. اگر تازه به یک شهر وارد شدین، قبل از اینکه به مشاور املاک تبدیل بشین کمی وقت بگذارین تا با اون مکان آشنا بشین. چون شناخت محله های اطراف به زمان نیاز داره اما در نهایت بهتون کمک می کنه تا جایگاه شغلی بهتری داشته باشین.

2- فن بیان و مهارت های ارتباطی با مشتری های ملک و همکاران

حتما دیدین که مشاوران املاک از فن بیانی خوبی برخوردارن و در این شغل، خوش صحبت بودن بسیار مهمه. باید روی اصطلاحات و جمله بندی‌های خودتون کار کنین تا بتونین مشتری رو به خوبی متقاعد کنین. البته که احترام گذاشتن به مشتری یکی از راه‌های موفقیت در این زمینه است. پس فراموش نکنین که با احترام فراوان و حفظ وقار با مشتری صحبت کنین. 

بهترین مشاوران املاک با مردم رفتار خوبی دارن و می دونن چطور به علایق مشتریان خودشون توجه کنن.

مهارت های ارتباطی خوب به یک نماینده کمک می کنه تا قبل از تنظیم قرارداد در مورد تمام مسائل بحث کنه. وقتی که تمام جزئیات مورد بحث قرار گرفت، یک نماینده باید بتونه در مورد تمام جنبه های معامله مذاکره کنه تا هر دو طرف سود ببرن. یک نماینده خوب می دونه چطور هر دو طرف رو متقاعد کنه که یک معامله موفق رو ببندن.

3- صداقت صداقت صداقت

یکی از مهمترین ویژگی های هر مشاور املاک خوبی، صداقت هستش. این یعنی اگر میخواین نماینده ای باشین که در شغل خودش بهترین محسوب می شه، باید با صداقت شواهدی رو برای این ادعا ارائه بدین.

صادق نبودن، غیراخلاقی رفتار کردن و بی وجدانی باعث می شه جایگاه شغلی شما خیلی سریع لکه دار بشه. هیچکس دوست نداره با مشاوری که شهرت خوبی نداره کار کنه. هم فروشندگان و هم خریداران به دنبال بهترین بازده در معاملات خودشون هستن و احتمالا قبل از اینکه تصمیم به همکاری با مشاورها بگیرن، سوابق اون رو بررسی می کنن.

متاسفانه شیادان زیادی در این راه پا گذاشتن و اعتماد مردم رو نسبت به این شغل ضعیف کردن. در نتیجه کار شما سخت‌تر هم میشه، چون باید اعتماد مشتری رو برای گران‌ترین خرید زندگی‌ش به دست بیارین.

ما نمیگیم شما از نمونه‌هایی که قراره به مشتری نشان بدین، تعریف و تمجید نکنین. ما میگیم تا حد امکان، واقعیت‌ها رو در مورد ملک‌ها و شرایطشون به اون‌ها بگین. مثلا اگه ملکی 5 سال ساخته به مشتری نگین نوسازه؛ چون اگه بعدا متوجه بشه، نظرش در مورد تمام افرادی که در این زمینه فعالیت دارن، عوض میشه. پس صداقت رو چاشنی کارتون کنین تا بتونین هر روز موفق‌تر باشین.

4- اخلاق

اگر اعصابتون از هر جایی مشغول و آشفته است نباید با مشتری، با صورتی عبوس و عصبانی وارد مذاکره بشین. همیشه به یاد داشته باشین لبخند زدن یکی از بهترین روش‌ها برای به دست آوردن دل مشتری‌هاست. اگه بتونین اعتماد اون‌ها رو جلب کنین، کارتون راحت‌تر میشه و زودتر میتونین به هدفتون برسین.

نگرش سخت کوشانه باعث می شه تا یک مشاوره از بقیه مشاورین جدا بشه. خرید و فروش خانه کاری نیست که یک روزه انجام بشه و به زمان و تلاش زیادی نیاز داره تا طرفین قبل از امضای قرارداد، در مورد شرایط به توافق برسن.

به همین دلیل یکی از ویژگی های مشاور املاک خوب، هیچ وقت تسلیم نشدنه و تمام تلاشش رو صرف خرید و فروش ملک مورد نظر می کنه. از اونجایی که خرید یا فروش یک خانه یا انواع دیگه ملک یک تصمیم مهم محسوب می شه، مردم دوست ندارن مشاور اونها شلخته باشه یا کار خودش رو جدی نگیره.

5- آشنایی با قوانین و مقررات در حوزه ملک 

آنها درک می کنن که چطور قوانین و مقررات در مورد املاک یک منطقه خاص اعمال می شه.

مشاور باید با تمام قوانین مربوط به یک ملک آشنا باشه تا اطلاعات نادرست رو به مشتریان منتقل نکنه یا به هیچ طرق دیگه ای اونها رو گمراه نکنه. این مشاور از طریق کلیه مدارک لازم و نکات فنی قانونی مربوط به فروش ملک، مشتریان رو راهنمایی می کنه.

از اونجایی که اکثر صاحبان خانه موقع خرید یا فروش خانه از قوانین املاک و مستغلات آگاهی ندارن، به یک مشاور املاک متکی هستن تا اونها رو در این فرآیند پیچیده راهنمایی کنه.

6- پیگیری وظایف

خیلی از مشاورینی که میخوان در صنعت املاک و مستغلات به شهرت برسن، در یک جنبه مهم شکست می خورن: پیگیری. وقتی که در تامین خواسته های هر مشتری جدید شکست می خورین، احتمالا نمی تونین به یکی از مشاورین رده بالا تبدیل بشین. پیگیری هر سرنخ در دستیابی به موفقیت اهمیت زیادی داره.

پیگیری سرنخ ها ممکنه به اتوماسیون یا سیستمی نیاز داشته باشه که سرنخ های سودمند رو پیگیری کنه. دفترچه های یادداشت یا استیکی نوت ها رو دور بندازین و از فناوری جدید استقبال کنین. این روزها می تونین با کمک نرم افزارهایی که روی گوشی موبایلتون نصب می شن، تمام جزئیات مرتبط رو بررسی کنین.

مشاوران املاک موفق منتظر نیستن تا مشتریان اونها تماس بگیرن. اونها تمام قرارها، جلسات و بازدیدها رو بررسی می کنن و با حفظ انعطاف پذیری، در صورت درخواست مشتری برنامه خودشون رو تنظیم می کنن.

7- شور و اشتیاق در شغل مشاور املاک

مشاوران املاک محبوب و موفق افرادی هستن که از کاری که برای امرار معاش انجام میدن لذت می برن. شما باید اشتیاق داشته باشین تا بهترین املاک در محدود بودجه مشتریان رو به اونها نشون بدین. بنگاه املاک هم باید به تنوع احترام بگذاره تا مردم از هر نوع فرهنگ و محله ای از عملکرد بنگاه راضی و خشنود باشه.

اگر شما در کار خودتون خسته، ناامید یا بی حوصله باشین هیچ وقت نمی تونین یک مشاور املاک موفق باشین.

سامانه فایل | برای ثبت نام و دریافت اشتراک رایگان کلیک کنید.  

7 تا از معایب شغل مشاور املاک

شغل مشاور املاک یک شغل ریسکی و پر زحمتی هستش و برای اینکه به سود برسین باید صبور باشین و به این شغل زمان بدین. اینجا ما اومدیم لیستی از معایب شغل مشاور املاک رو آوردیم. چون آگاهی از این عیب ها و سعی در رفع کردنشون می تونه توی موفقیت شغلی تاثیر داشته باشه.

1- به زمان زیادی برای رسیدن به سود و موفقیت نیاز دارین

شغل مشاور املاک شغل یه شبه به سود رسیدن نیست. باید به اون زمان بدین، سرمایه گذاری کنین تا به درآمد دلخواهتون برسین. البته این زمان، سود و موفقیت به نوع مشاوره شما بستگی داره که جلوتر راجع به اون هم صحبت می کنیم. با توجه به اون سرمایه گذاری که شما انجام می دین زمان رسیدن به پول تغییر می کنه. کاری که از دستتون بر میاد اینه که صبور باشین، درست مدیریت کنین و آگاهانه وارد معاملات بشین.

 

2- مسیر پستی بلندی ها هستش

مشاور املاک بودن پستی بلندی های خودش رو داره. ممکنه یک روز سود کنین و یک روز بعد ضرر. با توجه به بازار تقاضا و قیمت ملکی که در اون سرمایه گذاری می کنین ممکنه اصلا فروش نره یا نتونین اون ملک رو رهن یا اجاره بدین. به هر حال شرایطی مثل موقعیت جغرافیایی ملک توی قیمت گذاری و در نهایت سود مشاور املاک تاثیر داره.

 

3- کلا زمان بحث مهمی توی شغل مشاور املاک هستش

شما به عنوان یک کارشناس باید برای این شغل وقت بذارید. یک سری دوره ها برید تا با روش مذاکره کردن و مسائل مهم دیگه توی این حرفه آشنا شین. هم محل هایی که قراره در اون ها سرمایه گذاری کنین رو به خوبی بشناسین. به هر حال اون محل ها و موقعیت های جغرافیایی ممکنه یک سری مشکلات و نقاط ضعف و حتی قوت داشته باشن. شناختن اون ها، رفع کردن و سرمایه گذاری روی اون ها به زمان نیاز داره.

 

4- مسئولیت پذیری حرف اول رو میزنه

توی این شغل شناختن نیازهای مشتری ها و رفع مشکلاتشون باید برای شما اولویت باشه. علاوه بر مسئولیت در قبال مشتری، شما مسئول اون املاک و خونه هایی که زیر دست شماست هم هستین. باید یاد بگیرین کجا و کی روی چی سرمایه گذاری کنین تا به موفقیت برسین.

 

5- رقیب ها زیادن

شما وارد بازاری شدین که رقبای زیادی داره. خیلی از کارشناسان مشاور املاک با تجربه هستند و خوب و بد بازار دستشون اومده. رقابت با اون ها هم پشتکار بالا و صبر می خواد تا شما هم به عنوان مشاور املاک تازه کار بتونین سرد و گرم بازار رو بچشین و به درآمد و موفقیت برسین.

 

6- کمیسیون

شغل مشاور املاک جزو اون مشاغلی هستش که درآمدت دست خودته. شما دیگه حقوق ثابت ندارین. تا معامله ای انجام نشه کمیسیونی هم در کار نیست. خب این رو هم مد نظر بگیرین که تا قرارداد امضا نشه و حق کمیسیونتون رو نگرفتین از تمام شدن کار بین طرفین معامله مطمئن نشین. چون خیلی پیش اومده که دقیقه نود همه چیز رو بهم زدن و این مشاور املاک بوده که ضرر دیده و تموم وقت و زحمتی که کشیده هدر رفته.

 

7- آگاهی نداشتن از ابزارها

با پیشرفت تکنولوژی و توسعه پیدا کردن مشاغل مختلف، شغل مشاور املاک هم کمک شایانی شده. ابزارهایی مثل نرم افزار دانا ملک هستن که به کارشنان مشاور املاک کمک می کنه کارها رو راحت تر و سریعتر در عرض چند دقیقه انجام بدن.

پس بهتره توی پروسه کاریتون از نرم افزار قابل اعتماد و پیشرفته استفاده کنید. روتین روزانه اتون رو به ایندنرم افزار بسپارین و به کارهای مهمتون برسین. اینجوری نه وقتتون رو هدر دادین و نه تماسی با مشتریتون رو از دست میدین. تازه این نرم افزارها یه آلارم هستن برای شما تا چیزی رو از قلم نندازین.

درسته این شغل معایبی داره ولی راهکارهای زیادی هم هستن که میشه به کمک اونها این معضلات رو برطرف کرد. اگه تازه شغل مشاور املاک رو شروع کردین و یا چندین سال هست که توی این کار هستین، ادامه مطالب رو بخونین تا بتونین به خوبی روی معایب این شغل تسلط پیدا کنین و به سود بیشتری هم برسین.

 

اصول-اولی-شغل-مشاوراملاک.png
اصول اولیه شغل مشاور املاک

 

تحصیلات و مهارت های مورد نیاز مشاور املاک

هیچ شرایط تحصیلی مشخصی برای تبدیل شدن به یک مشاور املاک وجود ندارد اما اغلب کسانی که هدف های بزرگتری دارند و می‌خواهند در این شغل پیشرفت داشته باشند، ترجیح می‌دهند تحصیلاتی در این زمینه داشته باشند. اغلب این افراد در رشته‌های مدیریت سازمان، اقتصاد یا امور مالی به تحصیل می‌پردازند. این تخصص‌ها به افراد کمک می‌کنند تا پایه و اساس فروش، ارتباط با مشتری و راه کسب‌وکار را به‌شکل اصولی فرا بگیرند.

همچنین مشاوران املاک باید توانایی‌های تحلیلی عالی داشته باشند تا بتوانند به طور موثر املاک را ارزیابی کنند و پتانسیل آنها را برای مشتریان تعیین کنند. 

در اینجا به برخی از این مهارت ها اشاره می کنیم:

جزئی‌نگر بودن:

توجه دقیق به جزئیات برای حرفه املاک و مستغلات ضروری است. یک مشاور املاک به تمام نیازهای منحصر به فرد مشتریان خود توجه دارد. اگر سازماندهی کنید، سرنخ‌ها را دنبال کنید، به خوبی ارتباط برقرار کنید و به نیازهای مشتریان خود توجه کنید، معاملات بیشتری را می‌بندید.

مهارت‌های بین فردی:

به عنوان یک مشاور املاک، شما باید مهارت‌های بین فردی موثری نیز داشته باشید، زیرا شما در نقش مشتری محور کار خواهید کرد.

مهارت‌های مذاکره قوی:

مهارت مذاکره قوی از آن حیث حائز اهمیت است که یک مشاور املاک باید به نمایندگی از مشتریان با مشاوران املاک مذاکره کند.

مهارت‌های عالی در خدمات مشتری:

دلیل مهارت در خدمات مشتری نیز برای جذب مشتریان و حفظ رابطه سالم با آنها ضروری است.

مهارت‌های ارتباطی شفاهی و نوشتاری عالی:

یک مشاور املاک باید با مشتریان و سایر متخصصان ارتباط داشته باشد و از نزدیک کار کند و ارتباط برقرار کند.

 

اصول اولیه در شغل مشاور املاک

براتون پیش اومده که با مشاور املاکی بخواین قرار بذارین و سر موقع نیاد؟ یا اینکه نتونه درست با شما به عنوان مشتری ارتباط برقرار کنه؟ اینها مسائلی هستن که به روحیه و شخصیت یک کارشناس مشاور املاک برمی گردن و کسی موفق میشه که اینها رو تقویت کنه.

شنونده خوبی باشین:

بذارین مشتری هاتون نظراتشون رو راجع خونه، محله و قیمت بگن و شما تنها شنوای خوب باشین و جلوی حرف زدنشون رو نگیرین.
به خوبی با مشتری هاتون ارتباط برقرار کنین. ببنید کدوم راه ارتباطی براشون راحت تره، از اونها برای تماس گرفتن استفاده کنین. ارتباط خوب توی رسوندن پیامتون و متقاعد کردن مشتری جزو مواد اولیه مهم شماست.


جوینده باشین:

راجع به زیر و بم اون خونه یا ملکی که روش سرمایه گذاری کردین تحقیق کنین. آیا اون اطراف فروشگاه مواد غذایی هست؟ فاصله اش تا اون خونه چقدره؟ محله چجور محله ای هستش؟


مدیریت زمان رو یاد بگیرید:

 به عنوان یه مشاور املاک مستقل شما باید مدیریت زمان داشته باشید به عبارت دیگر بتونین زمانتون رو کنترل کنید. ممکنه مشتری هاتون زیاد باشن، پس یه نرم افزار مشاور املاک خوب انتخاب کنین و از اونجا کارهای روزانه اتون رو بهش بسپارید و به کارهای مهمترتون برسین.

مدیریت زمان چیست و تکنیکهای آن کدام است؟


تکنیک های مزاکره کردن رو بلد باشین:

 اینجاست که پایه ها رو محکم کردین و قصد دارین تیر نهایی رو پرتاب کنین و مشتریتون رو متقاعد کنین ملکی رو بخره یا با قیمتی بفروشه.
 

سامانه فایل | برای ثبت نام و دریافت اشتراک رایگان کلیک کنید.  

 

مشاورین املاک چه ویژگی های شخصیتی دارند؟

یک مشاور املاک خوب از نظر ماهیت شبیه به رهبر یک سمفونی است که افراد مختلف را برای تحقق یک معامله موفق هماهنگ می‌کند. در مراحل مختلف، مشاور املاک یک فروشنده، وکیل، خریدار، تحلیلگر، مدیر کسب و کار، مذاکره کننده و حتی یک بازاریاب است. با این حال تعدادی از ویژگی‌های رفتاری وجود دارد که به موفقیت او در این کار کمک می‌کند. کارفرمایان در هنگام درج آگهی داشتن برخی از این ویژگی ها را جز شرایط احراز می دانند، این ویژگی‌ها عبارت است از:

طرز فکر حل کننده مشکل:

آیا از ارائه راه‌حل‌های خلاقانه برای مشکلات یا مسائل لذت می برید؟ بسیاری از مشاوران املاک و مستغلات موفق می‌دانند که چگونه یک خانه را به درستی به نمایش بگذارند تا آن را قابل فروش‌تر کنند و لیست‌های خلاقانه را برای جذب خریداران مناسب ایجاد کنند.

کارآفرینی با انگیزه:

داشتن تمایل به رئیس خود بودن و داشتن انگیزه، ویژگی مشترکی است که در بین مشاوران برتر املاک و مستغلات مشترک است. برای موفقیت در املاک و مستغلات نیاز به میزان بالایی از خودانگیختگی، انگیزه و تصمیم گیری هوشمندانه است.

صداقت و درستکاری:

صداقت و درستکاری در رابطه با دادن اطلاعات درست به مشتریان، جز ضروریات این شغل است. مشاوری که به مشتریان خود اطلاعات نادرست بدهد، خیلی زود اعتماد خود را در بین مشتریان از دست می‌دهد.

سرسختی:

تبدیل شدن به یک مشاور املاک نیاز به اخلاق کاری عالی دارد، اما در کنار اخلاق کاری عالی، هوشمندانه کار کردن، صرف زمان مناسب و انجام هر کاری که برای بستن معامله لازم است، جز ضروریات این شغل است.

علاقه به خانه‌ها و معماری:

علاقه واقعی به خانه‌ها و معماری می‌تواند به شما برتری نسبت به سایر دلالان و فروشندگان بدهد. اگر سطح دانش و علاقه شما در گفتگوها آشکار باشد، مشتریان شما خواهند دید که به حرفه‌ای که در آن مشغول هستید اهمیت می‌دهید.

به روز بودن در زمینه دانش و اطلاعات:

به روز ماندن در مورد جدیدترین موضوعات در املاک و مستغلات و در بازار محلی به شما این امکان را می‌دهد که خدمات موثرتری به مشتریان ارائه دهید. ادامه تحصیل و پیشرفت حرفه‌ای درهایی به سمت فرصت‌هایی هستند که می‌توانید از آنها برای گسترش گزینه‌های کسب و کار خود و ماندن در حوزه املاک و مستغلات استفاده کنید.

 

چگونه یک مشاور املاک شویم؟

برای اینکه به‌عنوان یک مشاور املاک مشغول به‌کار شویم، چند گام مهم وجود دارد:

دیپلم بگیرید: اولین گام برای شروع شغل مشاور املاک این است که دیپلم بگیرید یا امتحانات لازم را بگذرانید و مدرک معادل را به‌دست آورید.

رزومه قوی داشته باشید: پس از اینکه موارد اولیه برای شروع به این شغل را انجام دادید، شروع به ساخت یک رزومه قدرتمند کنید. در رشته‌های مرتبط تحصیل کنید یا در دوره‌های متفاوت شرکت نمایید. البته فراموش نکنید تجربه کاری نیز بسیار لازم بوده و همزمان با تحصیلات، به‌دست‌آوردن تجربه‎های مختلف از ضروریات است.

با یک کارگزاری مشاور املاک کار کنید: پس از اخذ مجوز می‌توانید با واسطه‌ها یا کارگزاری‌هایی کار کنید که در این زمینه درحال فعالیت هستند و بر معاملات مختلفی نظارت می‌کنند.

شبکه سازی کنید: برای ساخت مجموعه‌ای از مشتری‌های بالقوه در میان اطرافیان خود به شبکه‌سازی بپردازید. با همسایه‌ها صحبت کنید و یا تبلیغات محیطی و آنلاین انجام دهید. فعالیت‌هایی انجام دهید که احتمال جذب مشتری بیشتری برای شما داشته باشد.

 

درآمد مشاور املاک

درآمد و حقوق مشاور املاک، از کمیسیون مربوط به معاملات به دست می‌آید. مقدار کمیسیون معمولا بستگی به معاملات و گاه توافق مشاور با خریدار یا فروشنده نیز دارد. به عنوان مثال ممکن است فروشنده‌ای از مشاور املاک بخواهد برای ملکش یک خریدار خوب پیدا کند و در عوض یک چهارم از مبلغ فروش را به مشاور بدهد.
یکی از موارد دیگری که در درآمد مشاور املاک می تواند دخیل باشد شهر و مکان فعالیت اوست. مسلم است که فعالیت در شهرهای پرجمعیت و بزرگ درآمد بالایی را در برخواهد داشت. اگر به دنبال اشتغال در شهر های بزرگ هستی میتوانید آگهی های استخدام مشاور املاک ایران استخدام در تهران، اصفهان، تبریز و سایر استانهای کشور را دنبال کنید.
ناگفته نماند که مهارت و تجربه بالا تاثیر مستقیم در افزایش درآمد مشاورین املاک خواهد داشت و درآمد افراد حرفه ای و مبتدی متفاوت خواهد بود.

 

یاد بگیرید چگونه در کمترین زمان ملکی رو بفروشید

اگه قراره ملکی رو خیلی سریع بفروشین، باید به چند نکته‌ی مهم توجه کنین.

باید ملک مورد نظرتون رو در فضای مجازی به اشتراک بذارین و تمام نکات قوت ملک رو در توضیحات اون بنویسین. از این طریق، ملک شما بازدید بیشتری داره و خیلی سریعتر به فروش میرسه.

ملک مورد نظر رو در اولویت قرار داده و سعی کنین، اون رو به اکثر مشتریانتون پیشنهاد بدین.

راه دیگه هم اینکه قیمت اون رو پایینتر بذارین و در تبلیغات‌تون هم، ذکر کنین که این ملک زیر قیمت منطقه، به فروش میرسه.

 

 

سامانه فایلینگ املاک

Bring the world of shopping to your phone

ثبت نام در سامانه فایلورود به سامانه فایل
ثبت نام مشاور املاکورود مشاور املاک
image-1
Your Cart